Powered By Blogger

الخميس، 9 فبراير 2017

عدوسيات (بقلمى سيد مدكور)



اللى ما يعرفش يقول
عــــدس

ولا حتى فول
حراتى
ان كنت اانا ابو المداكير
فاحسن لك
ياتابع الغلام
تشتغل قرداااتى
فأنا القوس والرمح

يعرفنى
والسهم دائما بيدى ويعلو
جبهتى

وهاماااتى
فمدكور اسم ابى وهذا
يشرفنى

ومن ذاك يستعار
ياتابع الغلام من الاصل

والذاتى
قد جئتنى متهجما قاذفا

فى حقى
فان كنت تدرى فتلك مصيبه
وان كنت لا تدرى فتــــلك
اعظم المصيبـــــــــــاتى
فان كنت جهولا وتدعى

العلم
فشر البليه ما يثير

الضحكاتـــى
فانا لم اكن يوما بالجراح متاجرا
ولا كنت من سارقى

الكلماتى
ياعصبه اجتمعت على الشر
وكنتم مع الشيطان جماعه
تبت يدا تصورت انها
قد تكون
يوما انها لاتنال من
العزم والهاماتى
فبئس الامر اتيتنا

انت وصاحبك
والنصر باذن الرحمن ينير
دوما طرقاتى


 (((2)))

مين اللى قال اننا

بنخــــاف

و لا بنختشـــــى
اوعى تفكر فى

 الانكسااار
  ولا تقول يادهي ه دقـــى
  بكره نتفرج ونشوف مين 
اللى هايلبس شفتشى
  مش خوف ياصاحبى ولا انهزام
  ولا حبه تراوه يحدفون ا لورا وقدام
  لو مش قادر على الساحه
  هافضل وحدى فى الميدان  
وان كنت راجع الليل ه للغــــردقه
  هابعت لك حروف تقتل السحلفه
  وديل التعبـــــان
  اوعى فى يوم تقول انك مكسور
  وشايل هموم تقطم الظهر
  وعلى رقبتك
  سيف مسرور
كله علىالله ياصاحبى
  ولله تدبير الامــــور


((((3))))

 قبلنــــــــــــا
ياصاحبى
التحدى
ومش عايزين نرجع لورا
دنيا وانقلب حالها والكلمه
متنطـــــــــــــورا
عايز تنافس ولا خفت من
النقــــــورا
عادى ياجنى واحنا للغابه
اسود
وفهود
هناكل لحم الحروف
وهنط على
سطور
القرود
نلعب استغمايه ونجرى
ما يهمنااا غير
الكلمه الطيبه
والمنافسه بروح النبلاء
وماعمرنا ننكر للوفاء
عهــــــــــود
اسمع ياصاحبى هما من الاخر
كلمتين
العب العب العب بس ماعمرك
تخاف
من حواليك
جالك ابن مدكور بحروف
من نور
اكتب ما احنا قبلنا
التحدى
ولا يمكن نخاف من
النور
دنيا وانقلب حالها والكلمه
بقت
متنطورا
اياامنا بقت سودا
وزمان انا قولتها
وسنين من الهموم بقت
لمؤاخذه
بقت
متد
هورا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق